De Europese Commissie kondigde eerder deze week een ‘SME Relief Package’ aan: een reeks initiatieven om tegemoet te komen aan de behoeften van Europese kleine en middelgrote ondernemingen in het huidige economische klimaat. Doel is om het concurrentievermogen en de veerkracht van deze mkb-ondernemingen te versterken en te vergroten.

Het maatregelenpakket bestaat uit een aantal onderdelen:

Controlegrenzen

Eén van de onderdelen van het pakket bestaat uit een analyse van de (langere termijn) effecten die de huidige hoge inflatie heeft op mkb-ondernemingen, het eventueel opnieuw beoordelen van de huidige SME-definitie en de eventuele aanpassing van de drempels van de jaarrekeningenrichtlijn. Dit zal volgens de Commissie leiden tot een meer evenredige aanpak waarbij een aantal ondernemingen wordt uitgesloten van het toepassingsgebied van de richtlijn en de bijbehorende rapportageverplichtingen. Micro-, kleine en middelgrote ondernemingen zullen profiteren van deze aanpassing van de drempels van de jaarrekeningenrichtlijn.

Action 18: be attentive to the needs of companies that outgrow the thresholds of the SME definition, as well as the broader range of small mid-cap companies, and will, by the end of 2023
a. analyse the impact of high inflation and longer-run increases in productivity, as well as the interaction with possible additional measures for mid-caps, to raise – when justified – the financial thresholds of the current SME definition; 
b. develop a harmonised definition for small mid-cap companies; 
c. thereafter, take actions necessary to reflect a revised SME definition in relevant legislative acts, and 
d. build a dataset based on the small mid-cap definition and assess possible measures to support these companies in their growth (including potential application in adapted form of certain measures favouring SMEs). 

Fiscale vereenvoudiging

Bedrijven met grensoverschrijdende activiteiten worden geconfronteerd met complexiteit en hoge nalevingskosten als gevolg van het feit dat ze aan verschillende vennootschapsbelastingstelsels moeten voldoen wanneer ze zakendoen in meer dan één lidstaat. Daarom stelt de Commissie voor om één stelsel voor belasting via het hoofdkantoor op te zetten. Dit biedt mkb-bedrijven de mogelijkheid om met slechts één Belastingdienst te communiceren — die van het hoofdkantoor — in plaats van aan meerdere belastingstelsels te moeten voldoen. Dit systeem zal de fiscale zekerheid en billijkheid vergroten, de nalevingskosten en marktverstoringen die van invloed zijn op zakelijke beslissingen verminderen, terwijl het risico op dubbele en overbelasting en belastinggeschillen tot een minimum wordt beperkt.

Om de lasten te verlichten waarmee kleine bedrijven met grensoverschrijdende activiteiten worden geconfronteerd bij het omgaan met btw in de hele EU, zullen bovendien vanaf 1 januari 2025 nieuwe btw-regels van toepassing zijn. Kleine bedrijven die in aanmerking komen, zullen de mogelijkheid hebben om hun leveringen van goederen en diensten vrij te stellen van btw. [lees meer informatie]

Toegang tot financiering

De Commissie stelt voor om de capaciteit van de financieringsgarantie in het kader van het InvestEU-programma te verhogen met 7,5 miljard EUR, dat ook ten goede zal komen aan mkb-ondernemingen. Het InvestEU-programma ondersteunt duurzame investeringen, innovatie en het scheppen van banen in Europa. Het helpt Europese mkb-bedrijven toegang te krijgen tot financiering door hen gunstigere financieringsvoorwaarden te bieden.

Daarnaast moet het mkb gemakkelijker toegang krijgen tot duurzame financiering. De Commissie wil bijvoorbeeld de ontwikkeling van de vereenvoudigde rapportagestandaarden voor beursgenoteerde kmo’s door de European Financial Reporting Advisory Group (EFRAG) afronden en ervoor zorgen dat deze billijk zijn. Bovendien zal een vrijwillige standaard voor niet-beursgenoteerde mkb-ondernemingen worden ontwikkeld.

Stimuleren liquiditeit

Om de liquiditeit van kleine en middelgrote ondernemingen te bevorderen, heeft de Commissie ook voorgesteld de bestaande richtlijn betalingsachterstand te vervangen door een nieuwe verordening waarin bindende maximale betalingstermijnen van 30 dagen voor transacties tussen ondernemingen worden vastgesteld. Deze verordening zal ook de betaling van compenserende vergoedingen en rente in geval van te late betaling automatisch rechtsgeldig maken.

Regeldruk

Het mkb heeft volgens de Commissie een bedrijfsvriendelijk regelgevingsklimaat nodig om productief, concurrerend en veerkrachtig te zijn. Dit vereist dat beleidsmakers bij het opstellen van beleidsvoorstellen rekening houden met de behoeften van het mkb. De Commissie gebruikt daarvoor  verschillende regelgevingsinstrumenten: 

Bron: https://cd1-prd.sc10.sra.nl/over-sra/nieuws/nieuws-sra/europese-commissie-lanceert-sme-relief-package

Kenneth van Leeuwen

Van automonteur naar eigenaar/vennoot van ABC Accountants & Adviseurs, een succesvol accountants- en belastingkantoor met vestigingen in Barendrecht, Rotterdam, Amsterdam en Den Haag.

Kenneth was als jonge jongen niet bepaald een ster op school. Aan intelligentie geen gebrek, maar zijn dyslexie – lezen gaat goed, schrijven levert problemen op – zat klinkende resultaten in de weg. Daarnaast stotterde hij en dat kwam ook niet erg gelegen. Hij moest het maar zoeken in een baan als automonteur, kreeg hij mee. Kenneth wist toen nog niet dat hij cijfers leuk vond; daar zou hij later achter komen. Maar wat hij wel wist: dat hij het met zijn gedrevenheid sowieso ver zou schoppen.

“Ik heb een tweejarige opleiding gevolgd in Rotterdam. Toen ontdekte ik dat ik boekhouden en economie leuk vond. Zo is mijn passie begonnen. En het gevoel bleef. Om het zeker te weten ben ik gestopt als automonteur en heb een halfjaar op de afdeling debiteuren/crediteuren van een installatiebedrijf gewerkt. Toen wist ik het. Ik ben naar mijn vader toegestapt en zei: Ik wil accountant worden.”

Samen met zijn broer was Kenneth al vennoot van het bedrijf van zijn vader. Zijn jongensdroom kwam al bijna uit. Maar de drang om accountant te worden was sterker. “Ik wilde een SPD-opleiding volgen en heb gekozen voor Markus Verbeek Praehep. Ik behaalde mijn diploma en heb daarna, ook bij Markus Verbeek Praehep, mijn AA-diploma behaald.”

Er volgde een reeks van banen als accountant, maar Kenneth was nog niet uitgeleerd. IT interesseerde hem – met name vanwege de combinatie met accountancy, waarmee hij blijk gaf van een heldere toekomstvisie. Ook daarin heeft hij zich verdiept, met een audit-diploma als resultaat.

Gewapend met een fiks arsenaal aan kennis ging Kenneth voor zijn belangrijkste doel: vennoot worden. Het zit in zijn familie om iets te zeggen te willen hebben over een bedrijf en dat wilde hij ook. Niet als eenpitter, maar samen. Naast zijn werk volgde hij een fiscale opleiding, want belastingen vond hij ook al zo leuk, en haalde hij zijn RB-titel binnen. Hij was in de race voor het partnerschap bij zijn toenmalige werkgever, maar daar wilde het bedrijf bij nader inzien toch niet aan beginnen. Want ja, die dyslexie – Kenneth kon geen foutloze brieven schrijven … Voor Kenneth reden genoeg om zijn baan direct op te zeggen. Het bedrijf kreeg al snel spijt. Het raakte immers niet alleen een zeer bedreven en toegewijde accountant én bekwame troubleshooter kwijt, maar ook opvallend veel klanten. Hij is op nadrukkelijk verzoek nog teruggekeerd, maar het was al een gelopen koers. Met de intentie om daar, met het oog op de toekomst, meer met IT en advisering te doen, liep hij tegen een muur op. Hij sprak, begin 2010, de historische woorden: “Dan doe ik het zelf.”

In een paar jaar tijd heeft Kenneth van Leeuwen iets heel moois opgebouwd. Hij koos bewust voor de letters ABC (Accountancy, Belastingen, Consultancy). “Omdat dit recht doet aan de dienstverlening waarvoor we staan. Daarbij wilde ik ook graag beginnen met een letter A. Dit omdat ik zo’n 25 jaar geleden een collega-accountant gesproken had die zijn kantoor ook met een A begon. Op mijn vraag waarom dat was, was zijn antwoord toen: Zo kom je hoog te staan in de Gouden Gids.”

Inmiddels zijn er vier vestigingen en er zijn meerdere partners aan het kantoor verbonden. Kenneth doet zelf het personeelsbeleid en heeft zijn eigen visie als het gaat om het aannemen van nieuwe krachten. Hij kijkt vooral naar de persoon; iets waarvan hij wilde dat zijn school dat vroeger naar hem toe ook had gedaan. Daarbij vindt hij persoonlijke ontwikkeling van zijn medewerkers zeer belangrijk. Hiervoor zijn altijd tijd en geld beschikbaar. “Je bouwt namelijk aan jezelf en de toekomst. Niet alleen voor ons bedrijf, maar voor jezelf. Als ik zie dat iemand passie voor het vak heeft, word ik daar blij van. Natuurlijk blijkt het ook weleens een slechte keuze te zijn. Toch houd ik aan mijn visie vast. Immers, je moet honderd kikkers kussen voordat de prins opstaat.”

Ismail Et Tauyl

Ik wil graag deze gelegenheid aangrijpen om mezelf voor te stellen. Mijn naam is Ismail Et Tauyl en ik ben momenteel werkzaam als Assistent Accountant bij ABC Accountants. Mijn doel is om de stap te zetten naar de functie van Accountant AA, en ik ben vastberaden om dit te bereiken. Momenteel ben ik bezig met een post-opleiding bij Markus Verbeek, die vriendelijk wordt vergoed door ABC Accountants.

Als Assistent Accountant werk ik nauw samen met een ervaren collega die mij begeleidt en de fijne kneepjes van het accountantsvak bijbrengt. Ik geloof sterk in de kracht van vaktechnische coaching en directe feedback, omdat dit mij in staat stelt om mijn capaciteiten als Assistent Accountant optimaal te benutten. Mijn doel is om snel uit te blinken in mijn werk en uiteindelijk de titel van Accountant te behalen.

Binnen ons team werken we met klantenteams en organiseren we regelmatig meetings. Deze samenwerking stelt mij in staat om optimaal te presteren in het samenstelteam. Ik ben erg enthousiast over de mogelijkheid om met mijn collega’s samen te werken en van hen te leren.

Als Assistent Accountant draag ik diverse verantwoordelijkheden. Dit omvat onder andere het beoordelen en boeken van administraties, het opstellen van belastingaangiftes zoals OB, IB en VpB, het initiëren en begeleiden van optimalisatie van administratieve processen, het identificeren van (fiscale) voordelen voor onze klanten, het opstellen van managementrapportages, het begeleiden van herstructureringen en reorganisaties op administratief gebied, en het samenstellen van (geconsolideerde) jaarrekeningen. In sommige gevallen ben ik zelf verantwoordelijk geweest voor het verzorgen of controleren van de administratie. Daarnaast kan ik, afhankelijk van mijn ervaring, ook betrokken zijn bij het begeleiden van Beginnend Assistenten. In deze rol deel ik mijn kennis en help ik hen met hun taken en verantwoordelijkheden.

Ik ben gedreven, leergierig en nauwkeurig in mijn werk. Dankzij de goede vaktechnische coaching en directe feedback die ik ontvang, ben ik in staat om mijn vaardigheden verder te ontwikkelen en te groeien als Assistent Accountant. Ik ben ervan overtuigd dat mijn toewijding en inzet mij in staat zullen stellen om snel uit te blinken en een waardevolle bijdrage te leveren aan het succes van ons team en onze klanten.

Ik kijk ernaar uit om in contact te komen met professionals in de accountancysector en mijn netwerk uit te breiden. Mocht u interesse hebben in mijn profiel of meer informatie willen ontvangen, aarzel dan niet om contact met mij op te nemen. Dank u wel voor uw aandacht.

Jordy Francke

Hi! Ik ben Jordy Francke en werk als assistent-accountant bij ABC Accountants, op het kantoor Amsterdam. Ongeveer 3,5 jaar geleden begon ik mijn avontuur bij ABC. Ik wilde graag mijn studie combineren met werken. Voor mijzelf heb ik na een half jaar de keuze gemaakt om mij toch volledig te richten op mijn studie. Helaas sloeg bijna een jaar later het welbekende Corona toe.. , maar gelukkig had ik de mogelijkheid om gelijk terug te keren bij ABC!
Sindsdien ben ik ook niet meer weggegaan van deze leerzame en gezellige sfeer op het kantoor.

Mijn werk draait voornamelijk om het samenstellen van jaarrekeningen, tussentijdse rapportages maken, aangiften verzorgen en natuurlijk het contact leggen en het helpen van onze klanten.

Wat dit bedrijf zo leuk maakt zijn allereerst mijne leuke collega’s die ook voor elkaar een stapje extra willen zetten, de interessante klanten waar wij mee werken en de positiviteit die hier heerst. Het is niet alleen een plek waar ik professioneel kan groeien, maar ook waar eigen ideeën gewaardeerd worden.

Irene Schaapherder

Mijn naam is Irene Schaapherder, 43 jaar en woon in Eemnes met mijn partner en onze twee tieners. Voorheen werkzaam geweest in VvE Beheer. Sinds een jaar ben ik werkzaam bij ABC Accountants in Amsterdam als administratief medewerker/boeker. Daarnaast nog enkele uurtjes werkzaam als bloemist wat een erg leuke combinatie is. Ik ben gestart zonder ervaring in accountancy, maar dit was geen enkel probleem en kon de werkzaamheden snel oppakken. De collega’s staan klaar om vragen te beantwoorden en zo leer ik elke dag weer meer. Er is altijd mogelijkheid tot groeien. De sfeer op kantoor is ontspannen en gezellig.

Jamil Shammaa

Het is een geweldige reis geweest sinds ik in december vorig jaar bij ABC ben begonnen als Administratief medewerker. Het ondersteunen van mijn collega’s bij hun dagelijkse taken en verantwoordelijkheden is een bevredigende ervaring geweest die me persoonlijk en professioneel heeft laten groeien.

Gedurende mijn tijd hier heb ik het voorrecht gehad om onschatbare kennis en vaardigheden op te doen, waarbij mijn expertise in het vakgebied voortdurend is uitgebreid. Elke uitdaging die ik ben tegengekomen, heeft een mogelijkheid tot leren geboden, en ik ben dankbaar voor de ondersteunende omgeving die ABC biedt.

Wat ABC onderscheidt, is het gevoel van verbondenheid dat ik binnen de muren van het kantoor ervaar. Ons kantoor voelt als een warm en gastvrij huis, waar teamwork en samenwerking gedijen. De camaraderie onder mijn collega’s heeft een levendige sfeer gecreëerd die bijdraagt aan ons gezamenlijk succes.

Ik kan niet enthousiaster zijn om deel uit te maken van dit dynamische team en ik kijk ernaar uit om nog meer bij te dragen in de komende maanden. Bedankt, ABC, voor de opmerkelijke groeikansen en voor het maken van elke werkdag echt lonend!